Ilska, sorg och att känna sig bekymrad, orolig, stressad eller avundsjuk kallas ibland för ”må-dåligt-känslor”och är reaktioner på situationer. Dessa känslor eller reaktioner är en del av våra liv och vi alla känner dem vid olika tillfällen så att må dåligt, stundvis, är en naturlig del av livet och väldigt normalt. Vad är meningen med livet? En normal och jobbig fråga vi alla jobbar med att besvara under livets gång. Det är viktigt att veta när man når gränsen för vad som är normala reaktioner och frågor kring livet och när det börjar bli ”farligt”. Att tro livet är bättre utan en själv är en felaktigt tanke och den är inte sann och är inte baserad på fakta, men det kan vara skrämmande och obehagligt att tänka sådana tankar. Det är därför alltid viktigt att ta tankarna på allvar och få hjälp med att reda ut dem.

Råd till er studenter där ute som känner att livet just nu inte är en dans på rosor är att ha fasta rutiner. Vila, mat, umgänge och fysisk aktivitet är de fyra ben som skapar rutiner och är en bra grund för ett bra mående. Äta ordentlig, lagad mat är viktigt för att få energi, vila ger kroppen och hjärnan en chans att återhämta sig mellan dagarna, ett ordentlig sovschema som låter dig sova på natten. Att råka vända på dygnet för att studera händer alla studenter men det är viktigt att vända tillbaka dygnet. Som flockdjur ärva beroende av sociala relationer, som ny student som kanske bytas stad eller kanske till och med län är det enkelt att känna sig
ensam, det är därför viktigt att träffa studenter och skapa sig ett nytt kontaktnät. Studentkåren anordnar sociala event där man får chans att skapa just dessa nya kontakter och vänskaper. Att röra på sig är också en viktigt del i att må bra, låta kroppen röra på sig. Fysisk och psykisk hälsa går hand i hand. Studenthälsan erbjuder ett yogapass i veckan på onsdag, det finns en vacker promenad man kan gå runt högskolan och det ligger men ett gym nära högskolan.

Har man en nära vän som drar sig undan, ser hängig eller ledsen ut, har ett förändrat
humör eller börjar glömma och tappa saker är det tecken som säger att det kanske är läge att fråga hur vännen mår. Att ställa frågan innebär inte att man behöver ha svaret eller en lösning. Det räcker med att uppmärksamma och vara där för personen. Skulle det vara så att vännen uttrycker självmords eller självskadebeteende är det viktigt att veta att studenthälsan kan hjälpa till i dessa situationer. Är det där emot akuta situationer är det bättre att ringa 112 eller kontakta psykakuten som är öppen dygnet runt. På 1177 finns även massa information om vad som kan göras i dessa situationer.

Studenthälsan på Kristianstad Högskola finns till för alla studenter och hjälper till med allt från stora till små frågor. Det är bättre att komma dit för tidigt än för sent. Där erbjuds samtal med en av deras kuratorer, olika grupper för att låta studenter hjälpa varandra och dem har även bra kontakter ifall en student skulle behöva mer hjälp än vad de erbjuder.

Författare: Klara Dryselius, ledamot i Kristianstad Studentkårs styrelse